De Academie reikte acht Oscars uit in het zogenaamde “gouden uur” voordat de live-uitzending van 2022 begon, ter ere van de artiesten en hun werk.
Maar daarna in de perskamer wogen tal van winnaars op de controversiële beslissing om ze vóór de live-uitzending uit te reiken en bewerkte versies tijdens de uitzending af te spelen.
Joe Walker, de met een Oscar bekroonde filmredacteur van Dune , wees op de ironie dat zijn toespraak werd bewerkt voor de ceremonie op televisie – het begin en het einde. Hij gaf toe dat “we de druk op de Academie begrijpen”, maar betoogde: “We staan allemaal samen in de Academie met gelijke kracht, en ik heb sterk het gevoel dat dat een slechte dienst was.”
Zijn mede-Oscar-winnaar uit Dune, cameraman Greig Fraser, gaf toe dat hij de beslissing om het formaat te veranderen begreep, maar noemde het ‘beetje kortzichtig’.
“Films worden gemaakt door de geluidsrecorders, door de supervisors van de visuele effecten, door de redacteuren, door de productieontwerpers. Het lijkt vreemd om een willekeurige degradatie te hebben’, zei hij. “We begrijpen de economie [van de Oscar-uitzending]. Maar tegelijkertijd is het aan ons, denk ik, om de economie te veranderen. We willen kinderen die naar deze prijzen kijken aanmoedigen om [bijvoorbeeld] te gaan ‘weet je wat, ik ben geen acteur. Ik ben geen regisseur. Ik ben geen producer, maar ik wil make-upartiest worden.’”
“Het is duidelijk dat idealiter ieders toespraak evenveel zendtijd krijgt en er geen gevoel van hiërarchie is”, zegt Riz Ahmed, die een Oscar won voor de live action short The Long Goodbye . “Wat voor mij belangrijk is, is dat dat niet het verhaal wordt. Uiteindelijk zijn we hier om [de films] te vieren.”
Alberto Mielgro, regisseur van de met een Oscar bekroonde korte animatiefilm The Windshield Wiper, gaf toe: “In het begin voelden we dat het een verontwaardiging was. Maar het voelde lichtzinnig om te protesteren.” Hij voegde eraan toe: “Ik denk dat ze het goed hebben aangepakt. … [maar] ik hoop dat dit het laatste jaar is dat ze dat doen.”
En Jenny Beavan, die tijdens de liveshow een Academy Award won voor kostuumontwerp voor Cruella , gaf toe dat ze voorafgaand aan de show een van de petities had ondertekend waarin ze er bij de Academy op aandrong het “zeer respectloze” formaat te veranderen. “Ik denk dat het voelde alsof de mensen bedrogen werden”, zei ze. “Ik denk dat het beter zou zijn als we dan een betere manier zouden vinden om [de show] in te korten.”